DIETY ... Bílkovina = protein

20.06.2009 16:48

( skládá se z jednotek ´aminokyselin )

Z bílkovin je každá buňka v našem těle. I některé enzymy a hormony mají bílkovinnou povahu. Bílkoviny je nutné neustále dodávat, protože tělo se neustále přestvuje, regeneruje, roste a mění. Tělo přijatou bílkovinu rozloží na aminokyseliny a pak ji přestaví a zabuduje do své vlastní struktury. Některé aminokyseliny v bílkovinách jsou esenciální - to znamená nezbytné, tělo si je samo neumí vyrobit a musí je přijímat v dostatečném množství ve stravě.

Pokud tělo nedostává dostatek bílkovin nutných k jeho "údržbě", začne rozkládat vlastní bílkoviny, aby udrželo základní nezbytné gunkce. Rezervoárem bílkovin " k použití" bývají svaly, kterých tělo potřebuje k nutnému pohybu obvykle méně, než má. Z tuku tělo bílkovinu  netvoří - proto se často při hladovce stane, že váha ubývá, ale ve skutečnosti je to úbytek svalů nikoliv tuku. Takže při regulaci stravy je nutné omezovat tuky a cukry / sacharidy, ne proteiny / bílkoviny. Příjem bílkovin musí být i při redukčním režimu dostatečný.

Přeměna svalů na tuk a tuku na svaly je mýtus !!! Jsou to dvě látky s odlišnými vlastnostmi.

Hlavní složkou potravy mají být bílkoviny - ideálně z masa ( ryb, drůbeže, o něco méně z červeného masa ), vajec ( pár vajec týdně neublíží ani vašemu cholesterolu ), mléčných výrobků ( tvarohy, zakysané produkty, nízkotučné sýry, jogurty, mléko ).
Rostlinné bílkoviny neobsahují všechny esenciální aminokyseliny ( kromě sóji ).
Luštěniny obsahují bílkoviny + sacharidy.
Ořechy obsahují bílkoviny + tuky.

Zeleninu v čerstvém stavu lze jíst prakticky neomezeně.

Jako přílohy jsou vhodné brambory, rýže, těstoviny, celozrnné pečivo, ovesné vločky, špalda, pohanka a další.
Z tukůje doporučován olivový olej, panenské oleje a rybí tuk.

Teprve na konec následují jednoduché sacharidy - ovoce, sušené ovoce, light marmelády, cukr. Těch by mělo být minimum..

Kontakt