Minerální a stopové prvky

14.05.2009 21:53

Pro nezávadnou funkci vlastní obrany těla jsou vedle vitamínů důležité i další substance - různé minerální látky a stopové prvky.

ŽELEZO

Na železo se vratně váže kyslík. Bez železa nemohou jednotlivé buňky dýchat, prostě se zadusí. Je tedy pochopitelné, že při nedostatku železa nejsou buňky schopny vytvářet např. protilátky nebo pořádat hon na mikroby.

Známkou nedostatku železa je snížený obsah hemoglobinu v krvi. Požírací a další obranné buňky však ztrácejí svoji funkční schopnost ještě dříve, než se dá snížený obsah krevního barviva - hemoglobinu - v krvi změřit. Následkem nedostatku železa je nízká odolnost těla proti infekčním onemocněním.

Hodně železa obsahuje: maso ( hovězí, telecí, skopové, drůbeží ), játra, celozrnné obiloviny a celozrnný chléb.

ZINEK

Více než 100 enzymů může vykonávat svoji funkci teprve tehdy, mají-li k dispozici dostatečnou koncentraci zinku. Enzymy se podílejí na velkém počtu procesů: např. na tvorbě protilátek nebo na rozmnožování buněk, které se zúčastňují imunitní obrany.

Při nedostatku zinku trpí aktivita zabíječských buněk, jež mohou ničit zejména buňky infikované virem a rakovinové buňky.

obsahuje: maso, ryby, mořské plody, vejce, mléko, celozrnné obilí, luštěniny.

KALCIUM ( VÁPNÍK )

Kalcium je významným společníkem vitaminu C, opakovaně se ukázalo, že vitamin C může nejlépe plnit svoje úkoly jenom když je současně přítomno dostatečné množství kalcia. Kalcium je všudypřítomný regulátor látkové výměny buněk. Bez tohoto minerálu by v nejrůznějších procesech látkové výměny propukl totální chaos.

Hodně kalcia obsahuje: mléko, sýry, máslo a margaríny, zelená zelenina, luštěniny, ořechy, sójové boby a tvrdá voda.

MAGNEZIUM ( HOŘČÍK )

Jako spolučinitel mnoha enzymů, důležitých pro přežití je magnezium nepostradatelné pro spořádaný průběh všech životních funkcí jednotlivých buněk v těle.

Hodně magnezia obsahuje: mléko, ryby, celozrnné obilí, zelená zelenina, luštěniny, ořechy a tvrdá voda.

KALIUM ( DRASLÍK ), SILICIUM ( KŘEMÍK ), MANGAN, MOLYBDEN A CHROM ..

.. to jsou další důležité stopové prvky, které obsahují zejména: celozrnné výrobky, čerstvá zelenina, mléčné výrobky, vejce, ryby a libové maso.

Kontakt