Co dodá sílu a co vyčerpá..

14.01.2009 15:58

Vyčerpá vás - Samá práce, žádná zábava

Chovat se jako odpovědný dospělý člověk ­bývá únavné. Stálý tlak na výkon, ať už v zaměstnání nebo doma, může totiž kohokoli z nás emocionálně i fyzicky vyčerpat. I svému mozku byste proto měla dopřát odpočinek.

Dodá vám sil - Udělejte si občas radost

Součástí každého vašeho dne by měla být malá potěšení. Měla byste si v klidu přečíst vtip, který vám e-mailem poslala kamarádka, na pár minut se jen tak zasnít, půlhodinku si pohrát s dětmi. Vyběhněte si v poledne pro nové CD a přehrajte si ho třeba hned v autě.

Vyčerpá vás - Nepravidelné jídlo

Vynecháváte snídani? Pak vám zřejmě bude chy­bět energie na dopolední práci. V tom případě mozek zavelí tělu, aby pracovalo úsporněji. Že i málo obědváte a odpolední hlad zaháníte sladkostí? Ani to vám sil nepřidá, protože přijatý cukr způsobí náhlý vzestup energie, která se však opět rychle ztratí.

Dodá vám sil - Tankujte průběžně

Abyste si zajistila plynulý výdej energie po celé dopoledne, zvolte po ránu jídlo kombinující bílkoviny a uhlovodany. Například misku cereálií, vajíčko s celozrnným toastem, máslo s bagetou nebo energetickou tyčinku. Denně snězte jedno jídlo bohaté na železo, které při­spívá zásobování orgánů kyslíkem. Při práci zobejte sladké ovoce nebo oříšky - to pro změnu prospívá nervové soustavě.

Vyčerpá vás - Žízeň jako na poušti

Máte-li pocit žízně, znamená to, že jste ztratila dvě až tři procenta tělních tekutin. A dehydratace vede k letargii, jelikož při ní klesá krevní tlak, a tak do mozku přitéká méně krve. Výsledek je jasný: méně nám to myslí.

Dodá vám sil - Pijte podle plánu

Myslete na pití podobně, jako si plánujete jídlo. Pokuste se nosit láhev s vodou všude s sebou. Při sedavém zaměstnání do sebe obraťte asi osm sklenic vody denně a dvanáct, když se hodně pohybujete. "Některým lidem relativní nedostatek tekutin nevadí. Ovšem při velké fyzické zátěži, při pití sladkých tekutin, jako je třeba kola, nebo při příjmu většího množství soli by měl člověk vypít výrazně víc," radí pražský praktický lékař Lukáš Do­stál. Kávu či víno nezapočítávejte: každý hr­nek či sklenku naopak zapijte sklenicí vody.

 

Vyčerpá vás - Nedostatek světla

Nemá-li tělo dostatek přírodního světla, za­č­ne se chovat jako při spánku. Může za to hormon melatonin, řídící naše biologické hodiny. Lékařské studie dokázaly, že u citlivějších lidí vyvolává světelný deficit depresivní stavy a prohlubuje depresi u těch, kteří jí už trpí.

Dodá vám sil - Honem na slunce!

Dopřejte si den co den či aspoň tehdy, jste-li unavená, desetiminutovou procházku. Denní světlo má podobný efekt jako kofein. Účinkuje dokonce i tehdy, když je zamračeno.

Vyčerpá vás - Mělké dýchání

Pokud většinou dýcháte jen mělce, organismus nedostává dost kyslíku. V krvi tak stoupá množství oxidu uhličitého a člověk pociťuje vzrůstající únavu. Tělo se nedostatku kyslíku v krvi brání vzestupem krevního tlaku a tepové frekvence, což ho ovšem zároveň víc namáhá - a vy se ocitnete v bludném kruhu.

Dodá vám sil - Dýchejte břichem

Několikrát denně, hlavně ve chvíli, kdy se cítíte slabě nebo vás čeká jednání, dýchejte zhluboka až k bránici. Ruce položte přes pupík a soustřeďte se na pohyb hrudníku.

Vyčerpá vás - Vitaminové hody

Patříte-li k těm, kteří den co den ve jménu zdraví polykají tablety či tobolky plné různých vitaminů, nečiníte tak dobře, jak si myslíte. Přinejmenším proto, že ty, které jsou rozpustné ve vodě, se při nadbytku stejně z vašeho těla močí vyplaví, a nerozpustných se zase můžete předávkovat.

Dodá vám sil - Jezte pestrou stravu

Dbejte hlavně na to, abyste nevynechávala čerstvou zeleninu a ovoce a dopřála si trochu od každého typu potravin. To vám potřebný přísun vitaminů zajistí. Po syntetických vitaminech sáhněte v období, kdy jste vystavena zvýšenému stresu či námaze, po nemoci nebo během chřipkové epidemie. O tom, jakým vitaminem byste měla tělu přilepšit, se vždy poraďte s lékařem nebo alespoň lékárníkem.

Vyčerpá vás - Hrbení zad

Nejsou-li vaše klouby ve vzájemném správném postavení, musí se vaše tělo víc namáhat. "Špatné držení vede k tomu, že se člověk dříve unaví," říká fyzioterapeut Oldřich Čech.

Dodá vám sil - Stůjte vždycky vzpříma

Ať už se pohybujete nebo sedíte či stojíte, vaše hlava by měla být v jedné přímce s tělem tak, aby uši byly vždycky přesně nad rameny.

 

Vyčerpá vás - Příliš dlouhý spánek

Vnitřní hodiny vašeho těla pracují nepřetržitě, takže když o víkendu zůstanete déle v posteli, stejně si moc neodpočinete. Spíš naopak - budete se cítit podobně, jako když při cestování měníte časová pásma. Nepravidelný režim má totiž podobný efekt jako kocovina.

Dodá vám sil - Buďte pánem svého spánku

Stanovte si hodinu, kdy budete chodit do postele. Pakliže byste někdy chtěla spát déle, nenatahujte noc ráno, ale raději jděte večer na kutě o hodinu dříve.

Vyčerpá vás - Zkamenělá za počítačem

Budete-li dlouho sedět v jedné pozici, například za stolem s počítačem, na výkonu vám to nepřidá. Klid, v němž jste se ocitla, vnímá tělo jako předehru ke spánku. K vaší ospalosti přispěje i to, že při soustředěném pohledu na obrazovku mrkáte méně častěji, než je běžné, takže oči vysychají.

Dodá vám sil - Pohybujte se

Občas vstaňte a projděte se po místnosti. "Nejvýkonnější jsme, když intenzivně pracujeme 45 až 60 minut a pak se 5 minut projdeme a přeladíme myšlenky," říká doktor Dostál. Námaze očí předejdete tím, že každých 30 minut zaostříte na něco vzdáleného.

Vyčerpá vás - Druhá směna

Přicházíte-li ze zaměstnání a rovnou se vrháte na vaření, podepisování úkolů a čtení pohádek, patrně nic z toho nebude stát za moc.

Dodá vám sil - Nechte si deset minut jenom pro sebe

Poproste rodinu, ať vám dá nejméně na deset minut po příchodu z práce volno, a využijete je po svém. Osvěžte se v koupelně, o samotě si projděte noviny, vypijte sklenku džusu... Teprve potom se vydejte rodině napospas.

Vyčerpá vás - Žádný odpočinek během týdne

Myslíte, že odpočívat je dovoleno pouze o víkendu? Pak vás zřejmě vaše práce přestane ­časem těšit. Jestli se někdy uprostřed týdne snažíte načerpat sílu zuřivým posilováním či poskakováním na hodině aerobiku, není to zrovna šťastné řešení.

Dodá vám sil - Sbírejte prožitky

"Dnešek orientovaný na rychlé úsudky a výkon upřednostňuje aktivity myšlenkové a fyzické. Nejzdravější jsou ale ty, při nichž něco prožíváme," radí lékař. "Uprostřed týdne bych doporučoval malou 'prožitkovou přesnídávku': koncert, četbu něčeho krásného, procházku večerní přírodou, zkrátka to, co mluví nejen k našemu mozku, ale i k srdci."

 

Pět způsobů, jak se rychle postavit na nohy

Snězte malý kousek máty peprné

Povzbuzuje totiž pozornost, a to dokonce i u těch, kdo za sebou mají dlouhé hodiny soustředění za volantem.

Projděte se

Je jedno kam, ale hlavně na vzduchu. Jste-li v práci, dojděte si koupit papírové kapesníčky nebo noviny, doma třeba vyneste koš.

Vypijte něco studeného

Studený nápoj, a může to být úplně obyčejná voda s několika kostkami ledu, povzbudí tělo mírným šokem. Pokud se vám žaludek kroutí už při pouhé představě čehokoli ledového, omyjte si ­ledovou vodou obličej; efekt by měl být stejný.

Vizualizujte svou energii

Vzpomenete si ještě na chvíli, kdy jste mohla energii přímo rozdávat? Zkuste se teď znovu vžít do pocitů, které jste tehdy měla - o sobotním odpoledni stráveném na zahradě, při tenisovém utkání s partnerem či během plavání s dětmi. Psychologové ­tvrdí, že vyvolávání podobných představ opravdu pomáhá.

Dívejte se do červeně

Pracovní nadšení posílí i soustředěný pohled do červeného světla. Naše podvědomí si totiž tuto barvu z dávnověku pamatuje jako barvu ohně či krve a ta pro ně automaticky znamená povel 'bojuj, nebo utíkej'. Pro vás to pak může být výzva k tomu, abyste se energicky pustila do nějaké činnosti.

 

této webové prezentace přinese.

Kontakt